maanantai 23. tammikuuta 2012

Kevyt -punnaus viikko 3

Lauantain punnituksessa näkyi 0,3kg pudotus viime viikkoon. Ihan hienosti etenee vieläkin. Pientä herkuttelun himoa on ollut havaittavissa, mutta olen senkin saanut pidettyä ihan mukavasti kurissa. Minulla on haasteita sen kanssa, että söisin riittävästi, olen ollut väsyneempi nyt iltaisin liikkumisen ansiosta, joten normaalin iltapalan olen monena iltana jättänyt väliin. Monesti olisin vielä tarvinnut isomman iltapalan, jotta päivän kalorit olisivat nousseet päivän kulutuksen tasolle. Toisaalta on hirvittävän hienoa, että iltaisin minua on väsyttänyt - perinteisestihän olen valvonut liian myöhään ja sitten aamulla kärsinyt seurauksista. Nyt olen huomattavasti pirteämpi myös aamuisin.

Viime viikolla tuli myös liikuttua, kävin lenkillä maanantaina, keskiviikkona kävelin tanssitunnille ja takaisin, lauantaina kävin uimassa ja eilen lenkkeiltiin äänestämään. Reipas viikko kaiken kaikkiaan. Ensi viikolla voisin käydä ylimääräisellä tanssitunnilla, niitä on tammikuun ajan tarjolla kertamaksulla.

Minun tarvitsisi tietää lisää IVF:n mukanaan tuomasta liikuntarajoituksesta. Millaisia ja mihin aikaan hoitoa sijoittuvia liikuntarajoituksia teillä on ollut IVF:n aikaan? Saan korvata kevään tanssitunteja jo ennakkoon jos vain tiedän kuinka monen viikon ajalta minun täytyy tunteja vaihtaa. Voitteko auttaa minua tämän kanssa? Kiitos jo etukäteen! 


4 kommenttia:

  1. Onnittelut pudotuksesta! Tasainen vauhti on se paras. :)

    Kysymykseesi IVF-hoidon ja liikunnan suhteen: minulle viime hoidon yhteydessä sanottiin, että oman olon mukaan liikuntaa saa harrastaa. Toki punktion lähestyessä ja varsinkin sen jälkeen tulee levätä. Nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja, jotkut joutuvat lepäämään jo ensimmäisistä FSH-pistoksista lähtien, se riippuu ihan siitä, millainen vaste on ja miten munarakkuloita alkaa kehittyä. Ja muutenkin on aika vaikea etukäteen ennustaa, miten lääke vaikuttaa. Itse viime hoidossa en voinut enää liikuntaa harrastaa muutaman pistospäivän jälkeen, vaikka minulle ei montaa rakkulaa tullutkaan. Siirron jälkeen sanottiin, että pitää levätä pari päivää, että munasarjat rauhoittuvat ja sittenkin hyppimiset ja rajut keskivartaloon kohdistuvat liikkeet kannattaa pitää pannassa. Muuten ohjeistus oli, että saa liikkua oman olon mukaan. Tehdäänkö sinulle hoito pitkällä vai lyhyellä kaavalla? Jos pitkällä, niin lamautusvaiheessa ei ole rajoitteita, mutta silloin saattaa esiintyä väsymystä ja voimattomuutta (kuten minullakin nyt Synarelan kanssa) ja tämäkin pitää ottaa huomioon ja liikkua sitten sen mukaan.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kiitos! :)

    Pitkällä kaavalla mennään, eli huhtikuun loppupuolella vasta aloitan ensimmäisellä lääkkeellä (toivottavasti).

    Taidan tehdä sitten noiden tanssituntien kanssa niin, että käyn parilla "vieraalla" tunnilla, ja katson tilanteen sitten uudelleen huhtikuussa sen jälkeen kun olen klinikan kanssa seuraavan kerran yhteyksissä.

    Kiitos sinulle, Rowan! Tiesin, että voin luottaa sinuun! :)

    VastaaPoista
  3. Mullekkin sanottiin, että hyppimiskielto ja kaikki kiertoliikkeet on kiellettyjä vasta sitten kun on punktion aika + sen jälkeen. Tämä siksi, että munasarjat on turvonneet lääkkeistä ja rakkuloista sen verran, että rajuissa liikuntasuorituksissa voisi käydä niin, että munasarjat "kiertyvät". It voin sanoa, että mulla alkoi tuntumaan n. 4. pistospäivänä (puregon), että ei tee mieli enää "hötkyillä", koska sen verran painaa vatsassa rakkuloiden kasvu. Eli näin ollen mulle tulee nyt n. 1,5 viikon tauko rajummasta liikunnasta, saattaa tulla pidempikin.

    VastaaPoista
  4. Jäi taas viikko väliin näiden blogiasioiden kanssa, mutta Rowan onkin jo kertonut tärkeimmän. :)

    Meidän polin ohjeissa puhutaan kahden viikon liikuntatauosta, lähinnä juuri hyppimisestä varoitellaan. Itse olin viimeksi yli kaksi viikkoa aika liikuntakyvytön. Munasarjat tuntui painavan tosi paljon enkä uskaltanut vaarantaa mitään tekemällä liiallisia vatsaan kohdistuvia urheilusuorituksia jo muistaakseni kolmannesta päivästä lähtien. Punktio oli niin kamala, että siitä toipumiseen meni pitkään. Vasta yli viikko punktion jälkeen uskalsin urheilua harrastaa. Toisaalta mulla oli flunssa samoihin aikoihin ja ulkona tulipalopakkaset.

    Kevyt-projektissa samaistun suhun, samoja ongelmia syömisen kanssa.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!